
Česko se připravuje na další ročník akce Ukliďme svět
Už třicet let koordinuje Český svaz ochránců přírody dobrovolníky v České republice během akce…
foto: Pardubický kraj
03. 08. 2019 - 16:00
V rámci 170. výročí železniční trati z Brna do České Třebové vyšla publikace Železniční trať Brno – Česká Třebová na starých pohlednicích. Knihu pokřtili zástupci kraje v čele s hejtmanem Martinem Netolickým a kolektiv autorů knihy. V Městském muzeu a galerii ve Svitavách se navíc do 22. září koná výstava věnovaná historii trati.
„Toto výročí je pro nás velmi významné, proto jsme iniciovali vznik publikace. Česká Třebová je druhým nejdůležitějším dopravním uzlem v Pardubickém kraji a trať z Brna do České Třebové ji k tomu výrazně dopomohla. V roce 1845 vznikla Olomoucko-pražská dráha a na tu navázala tato spojovací trať, která zkrátila cestu z Vídně do Prahy. A protože tato dráha je velmi zajímavá a v minulosti nebyla tolik zmiňována v různých dokumentech a byla ve stínu té z Olomouce do Prahy, chtěli jsme letošní 170. výročí připomenout i vydáním publikace,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Na křtu nemohli chybět autoři knihy. „Děkuji kolegům za spolupráci na naší kolektivní knize. Jsem moc rád, že se podařilo dohledat velké množství fotografií z archivních i soukromých sbírek, z nichž mnohé byly zveřejněny poprvé,“ uvedl jeden z autorů publikace Karel Černý.
Kniha, která je věnovaná významné dráze z jihomoravské metropole kolem řeky Svitavy přes Moravský kras do České Třebové, obsahuje historické pohlednice, fotografie a plánky drážních staveb. Autoři chtěli vzpomenout na mistrovství projektantů, techniků a dělníků, kteří v polovině 19. století trať vybudovali a uvedli do provozu.
„Trať je atraktivní díky tomu, že protíná Drahanskou vrchovinu a na její trase bylo v minulosti jedenáct tunelů, z nichž některé už byly sneseny, a především vede údolím řeky Svitavy, které je malebné. Dle mého názoru patří mezi ty nejhezčí železniční koridory, proto jsme se dohodli s Jihomoravským krajem na vzniku publikace. Vyčlenili jsme částku necelých 500 tisíc korun,“ doplnil hejtman Martin Netolický.
Historii přibližuje i výstava s fotografiemi a texty, které jsou doplněny řadou trojrozměrných předmětů, cedulí, dokumentů a modelů parních lokomotiv. Návštěvníci uvidí budování trati, její vývoj a provoz parních, motorových i elektrických lokomotiv. Součástí jsou desítky modelů vláčků, herny a několik funkčních kolejišť. Na své si přijdou nejen fanoušci železnice, ale i rodiny s dětmi.
Autorem výstavy je Pavel Stejskal z České Třebové. Část exponátů mapující nádražní budovy na trati zapůjčil do Svitav Národní památkový ústav v Ostravě.
Už třicet let koordinuje Český svaz ochránců přírody dobrovolníky v České republice během akce…
Není jednoduché najít vysvětlení proto, proč se právě konec roku stává obdobím, kdy se tradičně…
Už brzy hodiny v českých domácnostech odbijí poslední vteřiny starého a první vteřiny nového roku.…
Faktickým začátkem vánoc není 24. prosinec, ale až den poté, Boží hod. Jde o Den narození Páně.…
Štědrý den připadá na 24. prosince. Podle tradice je dnešní den posledním dnem přípravy na vánoční…
Svůj poslední koncert odehrál František Nedvěd v pátek 9. července na olomouckém Horním náměstí.…